Kladdkaka, en favorit!

Den här har jag kopierat från Carolas blogg (marling.blogg.se):

125g smör
1 dl strösocker
2 ägggulor
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 dl mjölk (jag hade i 1,5)

MARÄNG:
2 äggvitor
1,5 dl strösocker

ugnen 175 grader

GÖR SÅ HÄR:
1.
Rör smör och socker poröst.
Rör ner äggen

blanda ihop vaniljsocker, bakpulver, mjöl och kakao
häll sedan ner blandningen i smeten.

2. Blanda i mjölken och häll smeten i en form

3. Vispa äggvitorna till skum. Tillsätt sockret lite i taget under omrörning, vispa till maräng

4. Bred eller spritsa marängen över kakan och grädda i 20 min.


Låter gott!!

Jag har lärt mig att man ska RÖRA inte vispa kladdkaka. Och att ha i bakpulver var nåt nytt, då blir det mer chokladkaka.

Ett hett tips är att ha i en nypa salt, det lyfter chokladsmaken! MUMS!

Får bjuda in mig på en fika hos dem inom kort!! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0