Första föräldramötet!

I gårkväll var jag på vårt första föräldramöte. Det var ganska stor uppslutning, och alla förskollärare var med, samt rektor.

Lite kortfattat...

De har ökat lokalerna, och kommer därav öka antalet elever. Nu finns 38 förskolebarn, och det kommer att finnas plats för 50 st. För närvarande finns 2 avdelningar, och de kommer att ordna ytterligare en till.
De ska ha namn på avdelningarna, och deras förslag är Sörgården, mellangården och norrgården. Supertråkiga namn på avdelningarna, och jag var såklart tvungen att fråga om det var spikat, eller öppet för nya förslag.

Det var inte spikat, och de frågade mig om exempel, och jag sa t ex "nyckelpigan" "Solen" m.m.
Det är roligare för barnen, och lättare symboliskt! Kanske puppa-larven-fjärilen, som dessutom symboliserar utveckling.

Efteråt kom en fröken fram till mig och ville reflektera mer över det,... och jag sa, att de bör satsa mer på naturtema, eftersom det är attraktivare, och med tanke på deras knytteverksamhet samt nya läroplanen (som vill ha in mer natur, rörelse, teknik i förskolan, skolan). Hon lyssnade intressant, och vi får se vad det blir.

De tog upp enhetsråd... och att det inte var brinnande intresse, pga att det var fler förskolor och mer överliggande faktorer. Så för att få med föräldrar och våra åsikter, vill de starta ett förskoleråd, vilket skulle koncentrera sig på just vår förskola och våra behov mer. Som sedan skulle tas vidare till Enhetsrådet.

Fler föräldrar, inkl jag själv, tyckte det lät intressant.

Musikläraren presenterade lite musikverksamhet, och visade en ukelele. Om barnen pratar om minigitarr, så vet ni vad de menar, sa han. Han verkade väldigt angagerad i att fixa med barnen, och planerar nu en snickarverkstad så de får bygga och exprementera. De önskade allt möjligt byggmaterial från oss föräldrar, så jag får väl gå runt i gömmorna och se vad som finns =)

Vi fick göra en övning, och dela upp oss i grupper. Och de ville veta hur de kunde bli bättre. Vår grupp var nöjda över lag, men såklart finns det alltid nåt som kan bli bättre.

Information kan man inte få för många upprepningar på. De mailar veckobrev, vilket blir bra, men vi önskade en upprepning av detta utskrivet på förskolan. En annan grupp sa likadan, och kom med förslag att använda whiteboard tavla, det är perfekt! Och fröknarna började titta på plats direkt.

Sen hygienen... den kan alltid bli bättre. Fröknarna kände väl det som lite påhopp, men de berättade att de tvättar leksaker, i diskmaskinen t ex. Men vi undrade om sovandet... om det är samma täcke och kudde i vagnarna eller om alla har olika hej vilt. De har inte samma, men kuddfodralen tvättas en gång i veckan. En del har egna åkpåsar med sig. Och jag har faktiskt tänkt ta dit en egen sovsäck (ja, sovsäck... till barn, längre än en åkpåse, och passar barn fr 2,5 år och uppåt. Och billigare än åkpåse). Dels för att de ser ut att ha lite dåligt med vinterutrustning, och har flera filtar att bädda in dem med. Men dels av hygien, jag är så trött på alla förkylningar osv. Om jag kan eliminiera en förkylning blir jag glad!

Jympan och Knytte kom på tal, och de mammor som har 3-åringar vill inte ha med 2-åringar, för de tycker/tror att de själ för mycket uppmärksamhet och hämmar 3 åringarna. Jag berömde personalen att de är duktiga som engagerar sig och orkar ta med 2-åringarna på detta, och att jag tycker det är KANON!

Ja, lite av varje kom upp... och det var trevligt att få träffa en del föräldrar! Och jag tror fröknarna gick lättade därifrån, att det inte blev nåt negativt m.m.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0