Namnförslag

Jag har just skickat ett mail till förskolan, som lyder så här:

Hejsan!
 
Tack för ett trevligt föräldramöte igår!
 
Jag tänkte bara återknyta det vi började diskutera ang namn på de olika avdelningarna. Jag förstår att ni inte vill heta lilla, mellan och stora avdelning. Men förslag som Sörgården, mellangården och norrgården är alldeles för tråkiga, svårt för barnen att säga, och säger heller ingenting om vad det handlar om, inget symboliskt osv...
 
SÅ..
 
Jag har nya förslag...
 
Använd naturtema! Dels pga nya läroplanen (som jag fattar att ni mer ska vara närmare naturen), och dels era aktiviteter med knytte osv...
Och dels för att det är attraktivt. Jag tror faktiskt att man kan få en större attraktionskraft till söderbykarls förskola genom att satsa på naturen mer.
 
Det behöver ju såklart inte innebära "ur och skurförskola", för då blir det ju ett helt annat. Men att ni har börjat satsa på knytte är ju ett tecken att ni satsar mer på det!
De flesta föräldrar blir glada av att veta att deras barn är ute mycket, lär sig mer om naturen, för det minskar det dåliga samvetet att man inte går ut mer själv!!
 
Djur är alltid kul, och lätt för barnen, men det spelar inte så stor roll vad.
Ex. Nyckelpigan-björnen-masken-giraffen-hunden osv
 
Symboler kan vara kul för er att använda senare när ni pratar/presenterar/planerar de olika avdelningarna. Och lätt för barnen att förstå och se.
Det kan ju t ex vara solen-månen-stjärnan. Trädet-pinnen-lövet osv.
 
Sen kanske man ska ta det steget längre och tänka på utveckling...
T ex: Puppan-larven-fjärilen, och då lilla avdelningen som puppan, sen går de vidare till larven, och på den stora/sista avdelningen fjärilen. Väldigt pedagogiskt!
 
 
Ja ni förstår nog... om ni vill ha mer specifika namn går det alltid att få idéer och förslag från barnen eller föräldrarna!
 
 
Med vänlig hälsning
 
 
Jenny


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0