Nyss hemkommen...

Har just hämtat Fredrik på dagis. Och jag har inte varit hemma på hela dagen. Det är ju tisdag ju! =)

Så imorse packade jag väskorna... badväskan, och knytteväskan.

I badväskan glömde jag plastpåse som är bra till blöta badkläder! Henriks badbyxor har blivit så små, så idag fick han dubbla badbyxor! HAha... sina vanliga, dem är för korta ibak, och liberos badblöja är för stor runt benen. Så jag kombinerade!

I knytteväskan blev det vindruvor och en baby-festis. Men festisen var orörd... hm, märkligt. Var det så att fröknarna inte tyckte att han skulle dricka festis, eller missade dem den? Eller det otänkbara, att Fredrik inte ville ha!

knytte idag hade de besökt samlingsplatsen "Draken". Och deras symbol är Maria nyckelpiga som kommer och hälsar på... antar att de ha lite olika teman kring vad Maria visar. Jag vet bara att de har studerat löv, känt på granbarr med mera.
Idag grillade de "pinnbröd" och barnen hade gillat det!

Roligt att de gör sån "knytte" aktivitet med småbarnen! Bra med natur och skogsutflykter tycker jag.

***

babysimmet blev vi ombedda att ta med flytväst om vi hade hemma. Och det hade jag, en från deras kusin, som är 5-10 kg.

Idag var det olika stationer, hälla vatten över huvudet, flyta på madrass, simma efter leksaker, sitta på ryggen, stå eller sitta i handen ovanför ytan, olika grepp och positioner, ja allt vi hittills lärt oss.

Instruktören hjälpte till vid flytvästarna, och Henrik var först ut. Han låg avslappnad på rygg i vattnet med den tjocka flytvästen och flöt runt. Han var avslappnad och fick dessutom titta i en spegel som jag höll ovanför honom. Efter en stund bytte vi station och vi jagade leksaker, dvs han hängde på min arm och sparkade sig själv framåt genom att sparka med benen, och sedan ta leksaken i vattnet.

Sen gjorde vi lite lyft. Rakt upp i luften stod han stadigt och rak som en pinne i min handflata, utan att jag höll i honom med den andra handen.

Lite sånger varvade vi med, och som alltid börjar vi babysimmet med namnsång. Och avslutningsvis "Skattkistan", då har "fröken" en liten kista med små leksaker i, och vi sjunger "På havets botten" och sen flyter alla små leksaker upp till ytan.

Ja, sen är det slut efter 30 minuter, och barnen är lagom nöjda! Och Henrik fick diplom!

Så börjar proseduren med dusch och påklädning!

Jag börjar duscha Henrik,
sen får han sitta i handuken i sin bilstol.
Sen duschar jag, och klär på mig.
Sen klär jag på Henrik.
Ibland blir det lite mellanmål, typ frukt.
Sen klär jag på oss ytterkläderna,
spänner fast han i stolen.
Packar väskan,
och tackar för oss!

Mkt sjå för 30 minuter i vattnet. Men det är såååå mysigt med babysim!

Idag var det lektion 8, och den sista. Men babysim2 börjar redan nästa vecka!


Kurs 1
är från 3-12 månaders ålder. Ingen förkunskap krävs. Vi jobbar med att ge barnet vattenvana och att känna glädje i vattnet.


Kurs 2
Förkunskaper från kurs 1 eller liknande rekommenderas. Vi börjar dyka i kursen. Målet är att barnet ska lära sig att viljemässigt hålla andan och att hålla sig fast i kanten samt att kunna ta sig fram i vattnet själva.

Dyket

Att vara under vattnet är något som ingår i simskolan. Vi arbetar inte med dykreflexen utan vi lär barnen i stället att hålla andan viljemässigt. Det första dyket har vi först i 2 kursen för att vi ska ge barnet vattenvanan i första kursen.

Kurs 3
är sista steget där barnet jobbar vidare med sin egen vattenvana och blir mer självständigt i vattnet så som att klättra upp på kanten, dyka från kanten och vända runt i vattnet och simma tillbaka till kanten. Den här kursen kan ni gå flera gånger om ni vill fortsätta simma.




Ulrika, babysiminstruktören, nämnde att det kanske blir aktuellt med s.k. leksim för lite äldre barn, 2-5 år. Kanske i början av nästa år. Så det hoppas jag kunna gå med Fredrik! Gud så mysigt! Och härligt att få liten egen stund med honom!

Kommentarer
Postat av: Elin

Det vill jag gärna gå på med Grace!! Säg till om du hör när det är dags att anmäla sig till det o.s.v!

2010-10-19 @ 15:44:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0